Uuden vuoden lupaus -kampanja pro bono yhteistyössä
Karoliina Kaihovirta löysi Kotimaanavun Vastuunkantavat alustalta. Vastuunkantavat-ryhmä kokoaa yhteen Suomen kirkkaimmat luovat markkinointitoimistot ja freelancerit tekemään hyvää työtä valituille hyväntekeväisyyskohteille. Ryhmää johtaa Vuoden toimisto 2020 Sherpa.
Korona-aika sai Kaihovirran pohtimaan, mikä on oikeasti tärkeää. ”Mietin, mitä oikeasti haluan tehdä ja miten tavoittaisin sen.”
Alkuperäiseltä koulutukselta Kaihovirta on matkailualan restonomi ja työskennellyt pitkään myynnin ja markkinoinnin parissa matkailu-, tapahtuma- ja ravintola-alalla. Korona kuitenkin esti työnteon, eikä myyntityö ollut ikinä tuntunut hänen omalta jutulta. ”Markkinoinnista kuitenkin pidän. Koen, että työ markkinoinnin parissa antaa itselleni jotakin,” kertoo Kaihovirta.
”Sisällöntuotannossa nivoutuu yhteen markkinointi ja kirjoittaminen, luovuus. Aloin opiskelemaan alaa ja viime syksynä perustin oman toiminimen ja sillä tiellä olen toistaiseksi. Vaikka ajat ovat haastavia, olen pitänyt valtavasti oman toiminimen tuomasta vapaudesta sekä projektien monipuolisuudesta ja siitä, että saan käyttää luovuuttani. Jokaisesta tähän mennessä kertyneestä projektista olen ollut valtavan innostunut ja palaute on ollut vain hyvää”, kertoo Kaihovirta työstään.
Korona-aika sai Kaihovirran miettimään omaa työnkuvaa. Sitä, että pääosin tarkoitus oli tehdä yrityksille rahaa tilanteessa, jossa yhteiskunnassa voidaan huonosti. Kaihovirrasta tuntui väärältä murehtia lomautuksia tai sitä, että tilaisuuksia peruuntuu, kun esimerkiksi terveydenhuoltoalalla tehtiin ja tehdään pitkää päivää haastavissa olosuhteissa. Kaihovirta halusi tehdä jotain merkityksellistä ja tuntea hyvää omaatuntoa siitä, mitä työkseen tekee.
”Työstäni ei siinä hetkessä tuntunut olevan mitään yhteiskunnallista merkitystä. Loppuvuodesta törmäsin ilmoitukseen, jossa pyydettiin hyväntekeväisyyden nimissä lahjoittamaan omaa osaamista ja tartuin siihen.” Kaihovirta.
Kotimaanapu on hyväntekeväisyyspalvelu, joka auttaa monipuolisesti ja konkreettisesti vaikeuksissa olevia ihmisiä ympäri Suomen. Kotimaanavun kautta lahjoitetaan noin miljoona euroa vuodessa. Kasvu on ollut valtavaa parin viime vuoden aikana. Tavoitteena onkin vakiinnuttaa Kotimaanavulle vuosittaisessa suomalaisessa hyväntekeväisyyskentässä oma paikkansa. Keräyksiä toteutetaan pienellä mutta pippurisella tiimillä, apua kuitenkin tarvitaan erityisesti markkinoinnissa. Niinpä pro bono -yhteistyötarjous Kaihovirralta tuli kuin joululahjana.
Kaihovirran kanssa toteutettiin Uuden vuoden lupaus -kampanja. Kampanjan ideana oli kehottaa Uuden vuoden lupauksen tehneitä lahjoittamaan hyväntekeväisyyteen lupauksen myötä säästetty raha. Kaihovirta loi kampanjaa varten kuvia ja lyhyen videon Kotimaanavun sosiaalisen median kanavissa jaettavaksi.
Jatkossa Kaihovirta haluaa tehdä töitä sisällöntuotannon parissa ja kehittyä siinä. Häntä kiehtovat alan tuomat mahdollisuudet sekä sen nopea kehittyminen. ”Erilaisille yrityksille sisältöä tuotettaessa opin samalla itsekin valtavasti siitä, mitä muilla aloilla tapahtuu. Työni kautta olen oppinut paljon faktatietoa ihmisten yksinäisyydestä, mutta myös esimerkiksi hengityslihaksista, kierrätyksestä, lastenvaunuista sekä oikeasta nukkuma-asennosta. Sisällöntuotanto on valtavan sivistävää ja saan samalla edes välillisesti keinon vaikuttaa asioihin.”